زندگی برتر

پرسش و پاسخ و مشورت درباره خانواده، مسائل شخصی، همسر، ازدواج، مسائل اجتماعی و ...

به نظر شما علت وجود مهریه در اسلام چی میتونه باشه ؟

  • ۱۸:۳۹

بیشتر خانمها جواب بدهند


به نظر شما علت وجود مهریه چی میتونه باشه .


آیا خانمها حاضرند مسئولیت تامین زندگی زناشویی را از نظر مادی تقبل کنن و حق طلاق و سکونت هم با اونها باشه ولی به مردان مهریه بدهند (فکر کنید و جواب بدهید)

 

میدونید از این نظر میگم که وقتی بیشتر فشار اقتصادی خانواده روی دوش مرده چرا خانم ها این همه روی یه مسئله ای که کوچکترین تاثیری روی برقراری روابط عمیق احساسی نداشته اصرار میورزند. و اگه مردی مجبور بشه ادامه رابطه را بپذیره وقتی احساسی بین زن و شوهر برقرار نباشه طلاق عاطفی اتفاق میفته ، در عین حال که شاید از نظر مردم و قانون هنوز زن و شوهر باشن و مهریه همچنان در لفظ اهرم خوشبختی ظاهری باشه

 

پاسخ کاربران


ابراهیم:
منم اوایل ازدواجم دنبال این بودم که همه چیز کف باشه یعنی راحت
اما خوب بعدش به این نتیجه رسیدم که همسرم هم به امیدی میاد خونه ی من.اونم آرزوهایی داره.نمی شه که با هیچی ازدواج کرد.
من خودم اگر دختر دار بشم(خیلی خیلی دلم میخواد).نمی تونم همین طوری بدم دست کسی.من هنوز بچه دار نشدم دلم براش پرکشیده.حالا وقته ازدواجش که بشه نمی دونم چطوری برخورد میکنم.
نتیجه اینکه خانواده فکر میکنه تنها راه خوشبختی و تضمینش مهریه هست حالا از روی ناآگاهی و یا بی تجربگی.نمی دونند که مهم ترین روش تحقیق درباره ی پسره هست.

 


آدم و حوا:
سوال خوبی پرسیدی منم از همه خانوما میخام که رک و راست نظرشونو بگن

 


شیوا:
بنظرم
مهرزیاد پایه هایزندگیرو نگه نمیداره،بلکه همفکر بودنو دوسداشتن واقعی اساس زندگیه.
ولی زندگی هم با هیچ و پوچ جلو نمیره
اینکه مهر گذاشتن، بخاطرپشتوانه زنه،چون اکثر خانما شاغل نیستن، واجباری هم بر شاغل بودنشون نیست، درسته که وظیفه مرد تامین زندگیه ولی زن هم وظایفی داخل خونه داره که توان انجامشو نداره،صبرو ایثاری که داره در مرد نیست
نمونش،باردارشدن و تربیتو بزرگ کردن بچه*زندگی زن با اومدن بچه کاملا زیرو رو میشه،از خوابو خوراکش میزنه برا اسایش بچه*البته منکر کمکای مرد نمیشم ولی زن خیلی خیلی فداکاره
خانواده ها هم نمیخان دستی دخترشونو بدن دست مرد
ولی نباید ، طوری برخورد کنن که انگار دارن جنس میفروشن
خدایی،همینخانواده هایی که مهر سنگین برا دختراشون میذارن،حاضرن همچین مهری رو برا زن گرفتن پسرشون قبول کنن؟
نباید سنگ لای چرخ زندگی جونا انداخت
انشالاه همه جونا برن سرخونه زندگیشون
من با مهر کم موافقم

 


نیلوفر آبی:
اره- من حاضرم اینکارو بکنم- تمام مسولیت با من باشه- و مهریه هم به طرفم بدم-چون الان خودمم کار میکنم- و شرایطم از خیلی پسرها بهتر هست- در ثانی الان اکثر خانمهایی که شاغل هستن دارن مسولیت زندگی(اقتصادی) رو بعلاوه خانه داری انجام می دن و اقایون فقط میان خونه استراحت میکنن و منتظرن که زنشون براشون چایی بیاره- دریغ از اینکه فکر کنن خانم هم سرکار بوده- من چند تا از دوستان متاهلم هستن که بچه هم دارن- میگن وقتی که غروب میرن خونه- هنوز لباس عوض نکرده باید برن تو اشپزخانه و شام رو حاضر کنن تا اقا صداش در نیاد- بعد اقا از بعد از ظهر اومده خونه خوابیده- من نمونه های اینجوری زیاد دیدم- شما اگه صبحها بیاید تو مترو خانمهای شاغل رو ببینید- می فهمید که خیلیها چه سختی می کشن برای زندگیشون- که دخل و خرج کمی با هم بخوره- حتی با خانمهای دست فروش توی مترو هم صحبت کردم میگفتن که همسرشون که کار می کنه خرجشون نمی چرخه و مجبورن بیان- یا خانمی که کارمند هست اونها هم مسولیت زندگی رو به دوش می کشن-
بعدش الان مهریه رو که اقایون خیلی راحت می تونن از زیرش در برن- فقط کافی هست که اموالی به نام اقا نخوره- و در خواست بده دادگاه که درامدی نداره- و یه استشهاد محلی هم بده که کار و درامدی نداره- دیگه مهریه هم بر اساس شرایط اقا کم میشه و مثلا در 300 تا سکه اقا باید 5 تا بده و مابقی را هر 2-3 ماه یه نیم سکه- فقط این وسط خانمها ضرر میکنن
خواهر منو که اقا بعد از 4 سال زندگی مشترک خیلی راحت گفت که توافق نداریم- و رفت دادگاه بعد از 1 سال با 8 تا سکه طلاقش داد(مهریه خواهرم 300تا بود)- دادگاه هم هر 3 ماه یه نیم سکه گردنش انداخت
پس نگید خانواده ها سختگیری میکنن- بی مسولیتی شما اقایون و توقعات بالای شما ها هست که باعث این مسله شده- از طرفی بالا رفتن اعتیاد- و فساد در جامعه- باعث بی ثباتی خانوادهها شده- پس به خانواده دختر حق بدین- اما نه مهریه های آنچنانی(مثلا سال تولد دختر) که این هم باید متناسب با شان خانوادگی دختر باشه

 


شکوه:
سلام من ک خودم ب شخصه مهریه سنگینوقبول ندارم ضامن خوشبختی من مهریه نیس بلکه پاکی طرف مقابلم برام مهمه.اگه بعضی جاها مردمی هستن ک مهریه سنگینو ملاک خوشبختی قرار میدن ناشی میشه از ب نظر خودم چشم و هم چشمی های نابجا.

 


حمید:
اصل وجودمهریه در دین ثابت است یعنی این یک امر الهی است وقتی که خداوند حوا را آفرید،حضرت آدم با مشاهده او احساس علاقه و محبت نمود و از او پرسید:تو کیستی؟ در این حال اثر حیا در چهره او ظاهر گردید و سکوت اختیار نمود.همچنین جبرئیل نازل شد و به حضرت آدم گفت:این زن حوا است و او را خدای باریتعالی برای تو آفریده است و همواره مونس و محرم و همدم تو خواهد بود. همین که حضرت آدم این سخن را شنید و دانست این نعمت خاص او آفریده شده قصد تصرف او را نمود جبرئیل گفت:ای آدم،اگر او را می خواهی باید کابین داده و به عقد خود در آوری. حضرت آدم پاسخ داد:که تو می دانی من چیزی ندارم تا با آن بتوانم مهریه او را بپردازم و او را به عقد خود در آورم جبرئیل گفت پس هر شب بر حبیب خدا صلوات بفرست تا حوا بر تو حلال گردد. وقتی که حضرت آدم به طرف حوا آمدگفت: پروردگارا،حوا را به ازدواج من دربیاور خداوند فرمود:مهر او را بپرداز تا او را برای تو تزویج نمایم.آدم عرض کرد:پروردگارا من چیزی ندارم. خداوند فرمود:ده بار بر محمد و آلش صلوات بفرست. سپس آدم ده بار صلوات فرستاد و خداوند حوا را به ازدواج او در آورد.از ابتدای خلقت این مسئله وجود دارد اما طبق روایات مهریه در ازدواج دائم از ارکان ازدواج نیست یعنی بدون تعیین مهریه هم عقد صحیح است ولی در ازدواج موقت مهریه (اجرت)اصل است ورکن به شمار میاید وبدون ذکر آن عقد صحیح نیست.


سپیده:
به نظر من مهریه در قدیم مهم بوده که بیشتر خانوم ها خانه دار بودن و پدر و مادر ها میخواستن یه دل گرمی برای دخترشون باشه.اما الان که اکثرا خانوم ها شاغل هستند دلیلی نداره.ولی در کل به نظر من مهریه یه بی احترامی به خانوم هست.متاسفانه بعضیا هم از مهریه به عنوان تجارت استفاده میکنن.اما من که میگم ارزش دوشیزه بیشتر از پوله.منم به خاطر پدر مادرم مجبور شدم مهر کنم اما هیچ وقت مهرم و نمیگیرم.چون من فروشی نیستم.

 


آدم و حوا:
به حمید

این ماجرای حضرت ادم و حوا رو از کدوم منبع بیان کردید؟ منبعش چیه؟

واینکه شما بر چه اساس و مبنایی میگید که در ازدواج دائم میشه بدون مهریه هم عقد کرد و چطور مهریه رو در ازدواج دائم از ارکان اصلی نمیدونید؟

 


به رضا:
شما حاضری حق طلاق و حق تعیین محل سکونت و حق اشتغال و حق تحصیل و حق حضانت فرزند و حق چند همسری و حق صیغه حق ارث دو برابری رو با حق مهریه خانما عوض کنی؟
یعنی همه این اختیارات خودتونو به خانما وگذار کنین در عوضش حق مهریه رو بگیرین؟
حاضرین؟
کاش همه چی فقط به پول باشه!

رضا-سوال کننده:
میدونید نظر من بیشتر به این قضیه معطوف بود که چرا با توجه به اینکه شرایط اجتماعی تغییر کرده و خانها خواستار حقوق برابر در اجتماع هستند چرا این حقوق را متقابل نمیدونن و همچنان مصر به وصول یه جور طلب هستندو در رسیدن به جایگاه واقعی برابر در اجتماع که شامل کار و تلاش برابر (مسئولیت برابر)و حقوق برابر است همچنان بر رسیدن به حقوق برابر با حفظ امتیازات گذشته و سنتی هستند
به نیلوفر آبی:اونجاییکه من نظرم اینه که وقتی بدهی داری باید بدهیتو بدی ولی ایجاد بدهی باید با توانت همخوانی داشته باشه در حالیکه بیشتر مردم الآن حتی توان تامین هزینه های جاری خودشونو ندارن بنظرت چرا و چطور آدم باید اصرا داشته باشه فقط حققققققق خودش رو وصول کنه و با توجه به تجربه شما توی زندگی خواهرتون آیا میشه یه رابطه رو با پول یا سکه حفظ کرد.
شیوا خانم نظرتون جالبه چون با نظرات قبلیتون توی تاپیکای دیگه متفاوته
شکوه و سپیده خانم هم نظرات خوبی دارن و بنظر میرسه خیلیها توی دلشون به این نظر اعتقاد دارن ولی همه چی شده چشمو هم چشمی متاسفانه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 


به آقا ابراهیم:
به احتمال قوی خانم شما الان بارداره.
میگی نه؟امتحانش که ضرر نداره به همراه خانم میرین آزمایشگاه.(حتما با هم برین و حتما خودتون برگه جواب آزمایشو ببینین)
حتما امتحان کنینا.از من گفتن بود یه چیزایی میدونم که میگم.
اون از ترس اینکه اگرشما متوجه بشین و از فعالیت هاش جلوگیری کنین بهتون نمیگه که مانع کاراش نشین و بذارین نتیجه کارهاشو که الان قراره ببینه بدست بیاره.حالا ان شاءالله وقتی که متوجه شدید بابا شدید از کاراش جلوگیری نکنین.(من حدس زدم ولی حدسم قویه و اگه چیزایی که گفتم در مورد شما وخانمتون صدق میکنه یک لحظه هم تامل نکنین وبرین برا آزمایش)

 


.:
کاری به اینا ندارم ولی کاش مثلا الان که داریم سر مهریه بحث می کنیم یه کسی که کارشه اصل فلسفه و وجودی مهریه که خدا تعین کرده را می گفت

 


ابراهیم:
به آقا ابراهیم:
شما از کجا میدونید؟؟
اصلا کی به شما گفته خانمم داره فعالیت انجام میده.
شما منو میشناسی؟؟با هم آشنایی داریم؟؟
اصلا بچه نازی آبادی؟؟؟
من یادم نمیاد خانمم چنین حرفی اینجا زده باشه.
بیشتر توضیح بدید لطفا

 


شعله:
من اومدممممممم
دلتون برام تنگ نشده بود!!؟؟

 


حمید:
جریان مهریه آدم وحوا در کتاب الانوارالنعمانیه نوشته سیدنعمت الله جزایری شاگرد علامه مجلسی میباشد که یک کتاب روائی است .اما درباره مهر درازدواج دائم وموقت .اگربه رساله یکی از آقایون مراجع یابه کتاب قانون مدنی مراجعه کنید این مسئله را خواهید یافت که در رساله و کتاب قانون مدنی آمده است شرایط صحت عقد1-به عربی صحیح خوانده شود.....2-قصد انشا داشته باشد....3-کسی که صیغه را میخواند عاقل وبالغ باشد....4-اگر وکیل صیغه را میخواند زن ومرد مشخص باشند....5-زن ومرد به ازدواج راضی باشند
1093-قانون مدنی هر گاه مهر در عقد ذکر نشده باشد .....
1095-در نکاح منقطع عدم مهر در عقد موجب بطلان است . اگر مهر در ازدواج دائم از ارکان وشرائط بود دراونجا هم موجب بطلان عقدبود که اینگونه نیست واگر عقدی بدون ذکر مهر صورت گیرد در صورت درخواست مهریهازسوی همسر شرعا وقانونا مهرالمثل مقرر میشود
نقطه چین ها برای این است که مسئله دنباله دارد.

 


شیوا به ابراهیم:
آقا ابراهیم ، فک کنم این بنده خدایی که اومده میگه حدس میزنه خانمت باردار باشه بخاطر نظریه که 1خانم توی پست افتتاح وبلاگ خانواده برتر 2 گذاشته، حالا ایشون اینجور حدسیده ، شمام انقد تند نرو که این مدلی باهاشون میحرفی ، برو نظرو تو اون پست بخون ، شک و ابهامات رفع میشه

البته فک نکنی من این حدسو زدم هاااااااااااااااااااااااااااااااااااااا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 


شکوه:
سلام اقا ابراهیم دوستمون راس میگن ب احتمال خیلی زیاد شما داری پدرمیشیو خودت خبر نداری.من ن ک خیلی برتون خوشحالم ارزوی سالی خوب وخوش رو برای شما زوج خوشبخت دارم وسلامتی برای نی نی تون.موفق باشید.

 


زهرا:
من خودم بشخصه اگر بدونم همسر آینده ام درهمه حال پشتیبانم خواهد بود(یعنی اگر روزی مریضی داشتم که خوب نشه تا آخرعمرم کنارم بمونه وبهم خیانت نکنه یا شاید بجه دارنشدیم ومشکل از من بود بهم خیانت نکنه) وتا آخر عمر دوستتم داشته باشه و زمانی که هیکلم بهم ریخت بعد بچه دارشدن یا پوستم بعداز میان سالی چروک شد و.......در کل در هر شرایطی دوستم داشته باشه بخاطر روحم نه فقط جسمم، من یکی مهریه نمیخوام.

 


به آقا ابراهیم:
من نه شما ونه خانمتون رو میشناسم فقط طبق گفته های خودتون وچیزایی که خودم حدس زدم میگم.
مگه خانم شما کارای خیریه ای و کمک به دختران نیازمند انجام نمیده؟مگه چند وقت پیش که به خاطر آرتیست بازی شما خانمو با چشم گریون فرستادین خونه پدرش شک نکرده بودید که بارداره؟فکر کنم از همون موقع بارداره .اون طوری که من حدس میزنم میترسه اگه شما بفهمین نزارین بره به کاراش تو زمینه کمک به نیازمندا ادامه بده.
حالا من یه چیز گفتم اگر حقیقت داشت دل شما شاد و زندگیتون قشنگ تر بشه نری همه چیزو خراب کنی.قول بده اگه متوجه شدی خانمتون بارداره اولا که جلوشو نگیری و بذاری به کارش ادامه بده و دوما بیای تو وبلاگ به ما شیرینی بدی حالا هر جور که امکانش هستسوما برا من هم دعا کنین که بهتون مژده دادم.
آقا ابراهیم چرا خودتونو لو میدیدن بچه نازی آباد

 


.:
من که فکر میکنم یکی داره اینجا خیالبافی میکنه وگرنه هیچ کسی نمیاد که اینجا جزئیات زندگیش و لو بده!

 


حتما بخون:
سوال جالبی بود که یه بحث کاملا مفصلی داره .
دلیلش خلاصه بگم افکار پریشان خانم ها در دوران ازدواج هست هیچ دختری وجود نداره که قبل از اینکه خواستگار براش بیاد مهریه اش تعیین نشده باشه یا حداقل حدی رو براش در نظر نگیرن این افکار از مادر به دختر و از دختر به پدر و سایر اعضای خانواده منتقل میشه دختر ها چون نمیتونن بدون پشتوانه مرد زندگی کنند از آینده میترسن و نگران این هستند که اگه اتفاقی بیافته و ترکم کنه چیکار باید بکنم ؟! دلیل پیدایش مهریه جواب همین سوال هست خانمها به هیچ مردی و در بعضی موارد حتی شوهرشون هم اعتماد ندارند و همین عامل بوجود امدن مهریه هست ! مقدارش هم به دلیل چشم و هم چشمی دخترای فامیل هست مثلا طرف میگه سکینه دختر اسداله 200 تا سکه مهریه اشه من چی از اون کم دارم ؟!

 


F:
مهریه عادلانه نیست درست!جهیزیه ای که دختر با خودش میبره چی؟اون عادلانه اس؟در ضمن جهاز نقده ولی مهریه رو کی داده کی گرفته؟ این از نظر مالی.....از نظر قضایی هم که همه چی به نفع اقایونه..................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 


فردین:
تعیین مقدار مهریه ینی اغاز بدبختی مرد

 


زهرا:
کاملا با f موافقم دمت گرم

 


کباب:
سلام
خانومم موقع خواستگاری گفت مهریه باشه 14 سکه و خانوادش هم گفتن 14 سکه زیاده! من که دیدم ظارهاً آدم های خوبی هستن گفتم برای احترام دختر روی کاغذ باشه هزار سکه. بعد از 6 سال زندگی مهریه رو گذاشته اجرا 500 سکه دادگاه + 300 سکه اداره ثبت شهرستان + 200 سکه اداره ثبت تهران . خونه رو هم به نامش خریدم اون رو هم بالا کشیده + بسیاری رفتارهای زشت دیگه که از حوصله شما خارجه!

 


ابوذر:
علتش  اینه که زن برای مرد خیلی پر ارزش تره ومرد ارزش جسمی برای زن نداره پس مرد به زن پول میده تا زن به این واسطه قبول ازدواج کنه

 


محسن:
درسته اسلام با مهریه وحجاب خواسته ارزش زن رو بالا ببره فلسفه ی اصلی مهریه اینه که این مرده که خواستاز وصال زنه و با دیدن زن دلش میره یعنی مرد تمایلش به زن خیلی بیشتره به همین خاطر این مرده که به زن پیشکش میده اگه زن ها هم بادیدن  از مردها خوششون میومد ومرد براشون تحریک امیز بود دیگه  نیازی نبود مرد به زن هدیه به این زیادی بده در واقع مرد جنس نیازه وزن جنس ناز البته من با این  قضیه اصلا حال نمیکنم  و مجرد میمونم  اما خوب حکمت خداس 

 


-----------:
با نظر محسن وابوذر موافقم

 


به زهرا:
اگه از این چیزایی که گفتی مطمئن نباشی مهریه میخوای ینی؟؟؟

اگه بهت خیانت کنه ، اگه پوستت چروک شد و از چشمش افتادی ، اگه یه بیماری لاعلاج گرفتی از حاضر به تحملت نبود میخوای با زور مهریه نگهش داری؟؟؟؟
عزت نفس نداری شما؟؟؟

 


الف:
مهریه. خصوصا در زمانه ما عادلانه نیست.
جهیزیه عادلانه نیست.
نامساوی بودن حقوق بخاطر جنسیت عادلانه نیست.
سربازی رفتن آقایون در حالی که خانم‌ها هیچ فعالیتی ندارن شبیه به این عادلانه نیست.
هر چیزی که بخاطر جنسیت اجبار بشه عادلانه نیست.
مخصوصا الان که هر دو جنس حق تحصیل، کار و درامد مساوی دارن.
هر کسی به اندازه خودش به طرف مقابل هم حق بده عادلانه‌ست.
آقایون حق تحصیل، طلاق و تمام حقوق دیگه رو بدن به خانم.
خانم ها هم از مهریه که یه اجبار سنتیه استفاده نکنن.
با هم کار کنند و هر چی خریدن نصف نصف به نام بزنن.

 


مسعود:
فلسفه ی مهریه مشخصه مردها با دیدن جسم و صورت زن تحریک وجذب زن میشوند ولی زن ها  اینجوری نیستند پس چون مردها به زن ها گرایش بسیار بیشتری دارند پس باید بابت  تمایل بسیار بیشترشون به زنها پول پرداخت کنند اگر هر دو جنس به صورت مساوی به هم تمایلات جنسی داشتند یعنی زن ها هم با دیدن مرد ها تحریک میشدند در ان زمان دیگه نه مهریه و نه نفقه معنی نداشت یعنی مرد دیگه هیچ باجی نباید پرداخت میکرد
 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan