زندگی برتر

پرسش و پاسخ و مشورت درباره خانواده، مسائل شخصی، همسر، ازدواج، مسائل اجتماعی و ...

چرا خانواده ها بر مهریه زیاد اصرار دارند ؟

  • ۱۶:۰۵

چرا بعضی از خانواده های دختر دار به مهریه زیاد اعتقاد دارند ؟


زوجینی را دیدم که بعد از آزمایش و دست کردن حلقه ازدواج به دلیل اصرار زیاد پدر و مادر زوجه بر مهریه زیاد از ثبت ازدواجشون در اون جلسه خودداری کردند و مادرش گفت یا آنچه من میگویم یا اینکه به هم میزنیم.


بعد از یکی دو روز پدر و اقوام زوجه که دیدند قضیه جدی است واسطه فرستاده بودند که هر چه شما بگین چون می دیدند که بین اقوام و آشنایان اسم گذاشتن و کنار کشیدن برای اونا بد است اما پسر زیر بار نرفت و به هم زدند . غیر از اینکه پسر کار خوبی انجام نداد که اسم روی دختر مردم گذاشتن و به هم زدن کار خوبی نیست و ...


توقع و اصرار بر مهریه زیاد از طرف خانواده دختر خانوم ها جهت محکم کاری است یا چشم هم چشمی یا منظور دیگری در کار است؟ چرا خانواده ها بر مهریه زیاد اصرار دارند ؟ اگر مهریه زیاد اهرمی برای زن است که مرد نتواند او را طلاق دهد پس چرا اینهمه زندانی مهریه در زندانها وجود دارد ؟ و چرا اینهمه خانوم را می بینیم که در دادگاهها میگویند مهرم حلال و جونم آزاد؟ و چرا خیلی از زندگی ها را می بینیم که با مهریه کم استوار و محکمند؟
 

پاسخ های کاربران


مهریه:
به نطر من این سوال را نمی شه با یه جواب ،به جوابش رسید(حالا مهریه زیاد از نظر شما چقدر باشه)
موردهای خیلی مختلفی هست و بازخوردهای متفاوتی
مثال از مهریه های زیاد وکم
1-دختره این قدر از دست پسرهه کشیده مهریه بخشیده حالا یا بچه را گرفته یا کلا طلاق و راحت
2-دختره سختی کشیده می خواد مهریه را بگیره و پسره ادیت کنه و یا بعد طلاق
3-دختر فکر می کنه مرد که راحت بعد طلاق دوباره می ره ازدواج او می مونه و....یه پشتبانه ای می خواد
4-یا کلا شوهرش مرد خوبی نیست و حقشا می خواد یا کلا زندگی براش ارزش نیست و مهریه می خواد
5 -مهریه کمه (یکم فقط کافیه مردی غد و خانودت برات مهم نباشن ) مهریه داد و طلاق شاید بایه جنک ساده
6-مهریه کم ومرده به راحتی حق زنش و می ده (یا می خواد یا نمی خواد)دینی که برش هست و می ده
7-این قدر باهم خوبن و یا درکل باهم زندگی می کنند که یاد مهریه نیستن
8-مردا این قدر خودشا معظف می دونه که شده حتی بخشی از مهریه را می ده

حالا به دور از این موردای که من می گم طبق تحقیقی که یکی از آشنایای ما کرده آمار بالای خیلی از کسانی که مهریه زیر 10 تا بوده به راحتی به طلاق انجام شده چون مزده داده زنشا فرستاده خونه باباش
خانواده هام می ترسن می گن حالا اگر مهریه بالا باشه ازترسم شده به راحتی دادگاه کشی نمی کنه یا حتی با طلاق برای دخترشون پشتبا نه ای هست فوقش می بخشه
*****و یه چیز مهریه بر زن از شیر مادر هم حلال تر و کسی که بتونه ونده !!!!!!!****
واینکه الان ازدواج شده یه معامله اقتصادی همه میگن کی داده و....ولی نه الان میسونند فقط بعدیش اینکه با زشتکاری میسونند پس آقایون محترم خوب فکر کنید سر مهریه توافق کنید و حتی اگر تونستید یه قسمتی از مهریه تونا بدید

 


پسر 27 ساله:
بنده به همین دلیل از ازدواج خوددداری میکنم
چون میترسم
ولی بجاش 10 تا دوس دختر دارم

 


+:
منظور از مهریه زیاد دقیقا نمیدونم تا چه اندازه رو میگن مهریه زیاد
من هم با مهریه هایی که به سال تولد زده میشه مخالفم ولی مهریه خیلی کم رو هم قبول ندارم که در حد 5سکه یا 14 سکه باشه
در حد نرمالش 114 تا قبول دارم
و دلایلی که از نظر من مهریه زده میشه
یه سری ها هستن که از مهریه سوئ استفاده میکنن و مهریه رو برای خودشون تبدیل کردن به یه تجارت که تعداد اینا نسبت به بقیه خیلی کمتره
اما دلایل اصلیش اینه که:
به طرف مقابلشون بفهمونن که زندگی بچه بازی نیست که یه روزی بگی میخوام یه روز بگی نمیخوام و یه زن بازیچه دست مرد نیست که روزی که دلشو زد بهش بگه شما رو به خیر و مارو به سلامت!
واگه یه روزی این اتفاق افتاد بالاخره یه بخش از خسارت وارده به زن جبران بشه
بالاخره بکارت زن یه سرمایه بزرگ از طرف مردا محسوب میشه وقتی زنی ازدواج میکنه و طلاق میگیره ازدواج برای بار دوم خیلی سخت میشه خیلی هاشون هم مجبورن تا اخر عمرشون مجرد بمونن پس این خسارت تنها زن نباید متحمل بشه ومرد هم باید بخشی از این خسارت رو متقبل بشه و پولی باشه برای ادامه زندگی یه زن
دلیل دوم اینکه حق طلاق با اقایونه خیلی از زنها از مهریه برای مقابله با این حق اقایون استفاده میکنن
وقتی زنی میخواد طلاق بگیره و دستش به جایی بند نیست از اهرم مهریه استفاده میکنه و میگه مهرم حلال و جونم آزاد!

 


نسرین:
به نظرمن بیشتربه خاطرمحکم کاری ازبس خیانت وصیغه زیاد شده نمیدونم چراهروقت صحبت ازاین میشه که چرافلان دخترمهرش اجراگذاشته همه میگن دخترمقصره خوب ببینیدآقاپسرچیکارکرده که اون دخترمهرش اجراگذاشته وقتی که به خاطرمسائل جنسی که باحرف زدن حل میشه اون آقامیره زن صیغه میکنه شماانتظاردارید دختربااین مسئله کناربیاد وبشینه زندگی کنه هفتادسال اینکارنمیکنه خودم شوهرم بهم خیانت کنه یابره زن صیغه کنه همچین بلایی سرش میارم که نفهمه ازکجاخورده تازه مهرمم ازحلقومش میکشم بیرون وبعدمیگم حالابروصدتادخترصیغه کن وهرشبی هم پهلویکیشون بخواب ببین چقدربهت خوش میگذره.

 


fateme:
دوستای خوبم! من تازه عقد کردم. می خوام از ته دلم حرفی رو بزنم و امیدوارم دوستای خوبم بهش توجه کنن. راستش مدتها خودارضایی داشتم و چندسالیه ترک کردم. . تازگی ها با خوندن مطالب تو اینترنت دیدم که بعدا مشکل ساز میشه و اینا. نگران بودم.
میخوام این حرفا رو ازم قبول کنین. اگه کسی می گه این کار ایرادی نداره و اینا... خواهش می کنم باور نکنین. جدای از این که باعث میشه ذهن آدم درگیر بشه و انرژی و سرزندگی که می تونه صرف زندگیش بکنه بذاره سر کاری که واقعا فقط و فقط
بعدش احساس حقارت و ناراحتی می مونه!

وقتی به اون روزها فکر می کنم خیلی داغون می شم. این که کاش این کارو نمی کردم و الان ذهنم درگیر نبود که تو گذشته ام یه همچین موردی داشتم. باور کنید ترک کردنش سخت نیست. باید از ته دل بخواین. توکل کنید به خدا. ارزش نداره. قبل از این که سلامتی روح و حتی جسم تون (که الان من دقیقا می بینم و باهاش درگیرم.) از دست بره بذارینش کنار. سخته اما میشه. هر چه زودتر بهتره براتون.
امیدوارم در پناه امام دوازدهم باشید.

 


آرا:
(1)
یا خدا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
داداش این فامیلای شما(یا چه می دونم آشنایانتون) چرا این جورین؟؟؟؟؟؟؟؟؟آخه کی قبل صحبت درباره ی مهریه می ره آزمایش و حلقه می خره؟؟؟؟؟؟؟؟چرا این جوری می کنن اینا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقط محض اطلاعتون می گم:صحبت درباره ی مهریه و شیر بها مربوط به آخرین مرحله ی خواستگاریه!یعنی اول با هم به تفاهم می رسن بعد می رن سراغ آزمایشگاه و دیگر مراحل ! آخه قبل صحبت درباره ی موضوع به این مهمی چرا اسم گذاشتن رو دختر مردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟(البته یه حدسی هم می زنما:این که قبلش درباره ی مهریه صحبت کردن ولی خانواده ی دختر بعد خرید حلقه و آزمایش خواستن بزنن زیر حرفاشون و دبه در بیارن دیگه!عجججججججججب آدمایینا!!!)
حالا جواب سوالاتون:من نمی دونم واسه محکم کاریه یا چشم و هم چشمی ،چون تو خونواده ی ما مهم ایمان و نجابت طرفینه و دیگه به پول و پله ی طرف انقد بها داده نمی شه!(البته حدس می زنم به هر دو دلیل باشه.اما اینا کور خوندن.با این چیزا نمی شه زندگی مشترکو نگه داشت.پسره اگه یه کم تیز و فرز باشه،چنان بلایی سر دختر و خونوادش میاره و انقد تو راهروهای دادگاه می دونتشون که بگن:شکر خوردیم!مهریه نخواستیم!شما فقط لطف کن دختر ما رو طلاق بده!تاااااازه اگه اون پسره کرمش نگیره و نخواد اذیت کنه و تلافی در آره،تو این مرحله ولشون می کنه.اگه نه که یه چن سالی باید بدون تو دادگاها!آخه نوبتای دادگاه شیش ماه شیش ماست!یا بیشتر!!!به این راحتیا که حکم طلاقو صادر نمی کنن!)
خانواده ها بر مهریه ی زیاد اصرار دارن؟!داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟آخه چرا؟؟؟؟؟خونواده ی ما که این جوری نیستن!!!!!( اگه به جواب قانع کننده ای رسیدین به منم بگین.دستونم درد نکنه!)
مهریه اهرم نیست خواهران من،ابر اهرمه!!!(سوپر اهرم!!!!) .....شوخی کردم.استفاده ی ابزاری!از مهریه اصلا کار درستی نیست.باید از همون اول سنگ بنای ازدواجتون رو برپایه ی عشق و احترام متقابل قرار بدید.ازدواج،پیوند دو نفر با فرهنگ ها و اخلاق و سلایق مختلفه.پیوند دو زندگی و چیزی که باعث می شه دو نفر یک عمر عاشقانه در کنار هم زندگی کنند،نه پوله،نه قیافه،نه خونه،نه ماشین،نه.....کلا اینا نیست دیگه!مهم تفاهمه(پس بیخود سعی نکنید با مهریه ی بالا برای خودتون خوشبختی ضمانت کنید.)

 


آرا:
(2)
نمی گم مهریه رو کم بگیرید .نه.باید عرف خونواده رم در نظر بگیرید.مثلا:عرف یه خونواده ای 110 تاست.عرف یه خونواده ی دیگه:1000تا! باید در درجه ی اول خود دختر و پسر به تفاهم برسن و تعدادی رو تعیین کنن و در آخر اونو به اطلاع خونواده ها برسونن.(تو خونواده ی ما که تا الآن رسم بر این بوده.از این به بعدم همینه)
حرفاتنو قبول دارم.خیلی از زندگی ها با مهریه کم با دوام تر از زندگی های با مهریه ی زیاد است.اما.....اون عرفی که من گفتم هم خیلی موثره ها!!!!!!یعنی:کم از نظر افراد مختلف فرق می کنه.مثلا:عده ای از افراد 14 سکه رو کم می دونن.عده ای:110 تا رو.عده ای هم 313 تا رو!(بگی برو تا بالا! این عددایی که گفتم عرفای جامعه و عددای مرسومه.ممکنه دیگر اعداد و ارقام هم باشه. تا کم از نظر شما چی باااااااااااااااااشه؟؟؟)
اما به نظر من این چیزا خوشبختی نمیاره.خوشبختی تو دل آدماست ، یه احساس رضایت درونی که از با هم بودن دارن.به نظر من تعداد سکه ها مهم نیست.مهم اینه که هم خونواده ی دختر راضی باشن.هم خونواده ی پسر.که اینم با گفتمان حل می شه.پس می بینید که هیچ مشکلی این وسط وجود نداره!!!

 


-----:
کی گفته؟
ما که به کم راضی هستیم البته اگر آقا پسر معیارهای ما رو داشته باشن من که به14 قانعم.

شیوا:
قبلا هم گفتم
بعضیا اساس زندگیرو مادیات میدونن
ولی مهریه هم نباید خیلی کم باشه که تا 1دعوا بشه،آقا بره فراهم کنه بگه بروووووووو گم شوووووووووووووو
مورد داشتیم،مهر زنه 80 سکه بودف بخاطر 1اختلاف مرده رفته بود 100 سکه گرفته بود که زنو طلاق بده
مهر کم هم بدرد نمیخوره
هر چیزی نرمالش خوبه

 


آدم و حوا:
این مشکل مهریه واقعا جدیدا باعث خیلی از دردسراس که داره از طرف خونواده دختر باعث بدبخت شدن پسر جوون میشه ... متاسفانه انقد نمونه هاش زیاده که هرکدوم از ما دوربرمون چنتا نمونه میتونیم از این اتفاق مثال بزنیم ...

ی خواهش لطفا خانومای اینجا بگید از نظرشما مهریه چه تعدادش رو مناسب میدونید ولطفا دلیلتون رو هم برای اون تعداد بگید

 


حمید:
احسنتم آرا خانم درست حدس زدید خونواده پسره داشتن میزدند زیرحرفشون.فامیل و آشنای ماهم نبودند .اما در مورد مهریه به غلط در جامعه ما جا افتاده که مهریه مال اون زمانیه که میخوای زنتو طلاق بدی .نه خیر مهریه از زمانی که عقد خوانده میشود حق شرعی وقانونی زن است و زن از زمان عقد مالک مهر میشود. درست است که مهریه دراسلام محدود نشده است ولی باید مهریه معقول باشد ومرد توان مالی خود را درنظر بگیرد که این دینی که به گردن میگیرد آیا توان پرداختش رادارد یانه؟به نظر من وقتی مثلا تمام دارائی یک پسر پنجاه سکه نمیشود قبول کردن مثلا پانصد سکه از طرف او غیر واقعی است معلوم است که او نمیتواند این مهریه راتهیه وپرداخت کند واین نوعی کلاهبرداری است که ازاول زندگی مرد رو راست نیست وبه هر وسیله ای میخواهد دختر را به دست بیاورد واین نوعی نیرنگ است .ازاین طرف هم مردو زنی میامد خدمت پیامبر که قصد ازدواج داشتند پیامبر وقتی میدید که مرد هیچ مالی ندارد یاد دادن بعضی سوره های قران را مهر قرار میداد .حالا بعد از یاد دادن اون سوره ها آیا ممکن نبود که مرد بگوید مهرت را داده ام و هر وقت خواستم طلاقت میدهم ؟چرا پیامبر محکم کاری نمیکردند ؟آیا پیامبر که عقل کل هستند این کار را پیش بینی نمیکردند؟پس مهریه نباید اهرمی باشد برای ادامه زندگی .درست است طلاق از نظر خداوند ابغض الحلال (مبغوض ترین حلال)است ولی نباید وقتی مرد و زنی خواستند طلاق بگیرند به خاطر مهریه زیاد مرد به روز سیاه بنشیند .

 


12:
مهریه نیوشاضیغمی یک سکه است

 


یاس:
در جواب آدم و حوا
مهریه من 66 سکه ست که حروف ابجد کلمه الله هست. خانواده ام دوست داشتن بیشتر باشه ولی من مایل نبودم و اونقدر به استناد احادیث معتبر مذموم بودن مهریه بالا رو براشون گوشزد کردم تا قانع شدند. البته خانواده همسرمم اصرار داشتن 300 تا سکه باشه که از مهریه عروسهای قبلیشون کمتر نباشه ولی نظر من روی همین تعداد بود

 


ابراهیم:
برادر من شمابرو خواستگاری اگر گفتن کمتر از 100تا راه نداره،خیلی راحت بگو بعدی.
الان چیزی که زیاد دختر مجرد.به خدا
اینقدر میری خواستگاری تا بتونی پیدا کنی.
نگو نمیشه که دوستم،انسان خوبی هستی اما دنبال مهریه 14 تایی بود آخرم پیدا کرد البته خانمم پادرمیانی کرد اما خوب خانوادشم دیگه خسته شده بودن
خلاصه جوینده یابنده هست.

 


س.حسینزاده:
هر کس برای خودش ارزش قایل باشد به طرف مقابل نیز همان را دارد و وقتی بنا به ما شدن گذاشت واقعا دیگر هیچکدام تنها نیست تا تنها تصمیم بگیرد من پسری را می دانم که با تمام وجود وخلوص نیت با دختری که سالها دوست بود ازدواج کرد و بعد از شش ماه خانم تازه فیلش یاد هندوستان کرد ویادش افتاد که در نو جوانی مورد تجاوز عمویش قرار گرفته وتنفر از مرد دارد وقادر به ادامه زندگی نیست ومهریه اش را می خواهد با توجه به اینکه که نه سال تمام خودش وخانواده اش فقط می خواستند عقد بینشان برقرار شود ومهریه هزارو یک سکه بنام اسما الله فرمالیته است و۰۰۰حال قضاوت با صاحبان وجدان چه باید کرد وکدام صحیح است با دختران فقط دوست شد یا با سند واخذ تعهد از انها دم به تله داد

 


رضا:
آقا ابراهیم
گفته شما برای زمانیه که مهر کسی در دلت نباشه ولی اگه مهر کسی بدلت بیفته ولی نخوای هم تعهد بیشتر از توانت را تقبل کنی هم بتونی مهرش رو بدی کار مشکل میشه چون وقتی قبول کردی نمیشه زیرش بزنی و از طرف دیگه من احساس میکنم اینکه هر روز دنبال یه نفر باشی و احساست درگیر نفرات زیادی بشه ناچارا" به سمت مقایسه میری که باعث مشکلات بیشتری میشه/بنظر شما که متاهلی این مقایسه کردن اتفاق میفته یا نه؟

 


ابراهیم به رضا:
سلام اقا رضا
برادر من.مگه ما مردا فلانیم که با یک نگاه عاشق بشیم.میری با دختر خانم صحبت میکنی بعد ازت که خوششون اومد(کار به جلسه دوم کشید)به دخترخانم میگی من تا فلان مهریه را قبول میکنم.دخترهخانم هم خیلی راحت میگه بفرمایید خانه خودتون.شما هم میگی بعدی

بدون شوخی.شما برو خواستگاری،اما یک روز دیگه یه چیزی میوفته توی دلت شرایط طرفو قبول کنی.یعنی خودت هم نمی فهمی کی ازش خوشت اومد کی بله گرفتی کی گفتی قبوله.چشم باز مکنی میبینی تو حجله ای

درباره ی سوالتم بگم که من یکی مقایسه نداشتم و البت حقشم ندارم.اما اگر دوست دختر داری.چرا این اتفاق می افته.یعنی زمان دعوا(کوچیک یا بزرگ)ناخودآگاه میری پیش دوست دخترت.
برای همینه که میگن با خانم و یا آقایی که اهل این کارهاست ازدواج نکنید

 


المیرا:
کلاس داره'''''''''''''میفهمییییییی! کلاااااااااس

 


سارا:
باسلام من دختری هستم 20 ساله دوساله که با پسری اشناشدم وهم من خیلی دوستش دارم و هم اون منو خیلی دوست داره من تاالان هرخواستگاری برام اومده قبول نکردم چند روز پیش بود باخانوادش اومدن برای خواستگاری خونمون ولی پدرم همون جلسه اول درمورد مهریه صحبت کرد و میگه مهریه باید خیلی بالا باشه اونام خیلی بالا قبول نمیکنن و میگن چون برای اون پسرمون مهریشو خیلی بالا نگرفتیم نمیتونیم پس بینشون فرقی بزاریم من نمیتونم قبول کنم ک سره مهریه بخواد همه چیز به هم بخوره توروخدا کمکم کنید که چطوری بابامو راضی کنم اصلا حال روحی خوبی ندارم

 


ما:
واقعا افرادی که توی این دوره زمونه می گویند مهریه کم بگذارید خجالت نمی کشند، جهیزیه ای که جزء نفقه و وظیفه مرد است را زن می دهد، خرج عروسی هم که معمولا به طور مساوی از روی هدایای ازدواج عروس و داماد پرداخت می شود ( و عروس در آن نیز شریک است). بعد از ازدواج هم که بعضی خانم ها سرکار می روند و پولشان را برای مخارج خانه هزینه می کنند، توقع دارید سرمان را مثل کبک بکنیم زیر برف دلسوزی و هیچی نگوییم. دیگه چی؟!!! مردان واجبات خود را انجام نمی دهند، زنان مقید به مستحبات باشند؟!!!!! چشمتان کور زن نگیرید ،عذاب دهید، بدبخت کنید(قابل توجه آقایون: بدبختی فقط بدبختی مادی نیست)؛ بعد بخواهید مهریه اش را هم ندهید.
اگر مسلمان و شیعه هستید بگویید مگر حضرت علی(ع) خرج عروسی، جهیزیه و ... را نداد و مسکن برای همسرش تهیه نکرد که مردهای این زمونه ننه من قریبم بازی در می آورند که چنین و چنان ......
واقعا فکر کرده اید چرا پیامبر(س) با اینکه سرپرست حضرت علی(ع) بودند اما همه این مخارج را بر دوش امام علی(ع) گذاشتند؟
در آیات قرآن هم آمده است که مهریه اگر چیز سنگینی هم باشد باید پرداخت شود. مجبور کردن به بخشیدن مهریه هم حرام و گناه کبیره است .اگر فردی قادر به پرداخت بدهی(مهریه) باشد و پرداخت نکند گناه دزدی برایش نوشته می شود.(پس حواستان باشد زورگویی هایتان بی جواب نخواهد ماند.)


 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan